zaterdag 18 januari 2014

week 2

Het wordt tijd dat het voorwiel pas gemaakt wordt. Ik heb materiaal binnen en kan aan de gang. Eerst de vulbus tussen de lagers gedraaid en de lagers er in getikt. Daarna de vulbussen gedraaid om de naaf in de vork te monteren. Weer even monteren en kijken of de spaken de remklauwen nog raken. Toch maar even de velg goed richten en de spaken raken nu de naaf niet meer. Dat biedt perspectieven.



 
Nu wordt het tijd om de naaf verder te bewerken. Omdat ik adapters moet maken om de schijven naar buiten te brengen draai ik het pasvlak wat dunner en maak ik de naaf wat smaller op de plek van de keerring. Zodat het er ook mooi uitziet.
 

 
Het gaat er op lijken. Met een paar oude adapters die ik nog had liggen en een paar vulringen krijg ik een idee hoe het er allemaal uit gaat zien. Wordt tijd  dat ik een paar schijven ga vinden op marktplaats. De schijven die ik nu voor het meten gebruik zijn 280 mm en daarmee te klein.
 

 
Rest nog een ding om genoeg spelling te krijgen met de spaken en de remklauwen. Het affrezen van de renklauwen. Hierdoor komen ze 1,5 mm meer naar buiten. Dus eerst hulp gereedschap maken om de halve remklauw op te kunnen spannen op de freesbank.
 
 
Ik denk datik nog een millimeter van de bevestigingsdogen van de vork frees. Dan heb ik 2,5 mm spelling met de spaken. Dat moet genoeg zijn.
 
Zo, de zaterdag is weer voorbij gevlogen. Volgende week eens kijken of ik de naven kan stralen en spuiten. Dan kunnen ze weg om gespaakt te worden. Achter wordt het een 4,5 inch bed en 17 inch doorsnee en voor een 3 inch bed en 18 inch doorsnee. Dat houdt in dat ik een 150 achterband en 110 voorband ga monteren.

 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten