vrijdag 3 januari 2014

week 1

Zo, vandaag mijn eerste echte freesklus uitgevoerd. Er moest wat van mijn kroonplaat gefreesd worden. Ik moest daarvoor eerst wat hulpgereedschap maken om het goed op te kunnen spannen. Hierdoor kon ik samen met de gisteren gemonteerde balhoofdlagers de hoogte bepalen voor het frame waar de koplamp aan komt te hangen.
 
 
Ook hier kon ik de frees weer voor gebruiken. Ik had al een framepje gemaakt om te kijken hoe ik uit zou komen. Nu was het tijd voor de definitieve uitvoering.

 
Maar er zat nog wel echt ouderwets vijlwerk aan. Maar het is goed gelukt. Het is een goede basis geworden voor de koplamp en de tellers.
 


Ik ben deze week ook verder gegaan met het tekenen van mijn voornaaf en het bepalen van de positie en het type van de lagers. Ik liep wel tegen een probleempje aan. De naaf van de XS650 is 1 cm breder. Hierdoor kom ik niet goed uit met de breedte van de spaken. Gevolg hiervan is dat ik 1,5 mm van mijn  remklauwen af ge frezen en 1 mm van de voorvorkpoot. Hierdoor krijg is 2,5 mm speling tussen mijn spaken en mijn remklauwen. Dat is dus weer een onverwachte uitdaging.
 
 
Tevens heb ik van de week aluminium besteld om alle onderdelen voor de naaf te maken. Dat  moet eerst gebeuren zodat ik de lagers kan plaatsen in de naaf en die verder pas kan gaan maken. Het type lager is bekend, nu alleen nog even de keringen uitzoeken en de naaf verder aanpassen op de draaibank.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten